Waar je je voorheen alleen voorbereidde met saaie theorieboeken en wat rijlessen op het praktijkexamen, zijn er nu nieuwe tools die ervoor zorgen dat jij je goed kunt voorbereiden.
Hoewel het CBR geen vaste examenroutes heeft, kiezen examinatoren niet willekeurig hun routes. Ze willen binnen 35 minuten een complete beoordeling kunnen maken van je rijvaardigheid. Daarom rijden ze langs zogenoemde coördinatiepunten waar ze alle verschillende onderdelen kunnen toetsen.
Dit betekent dat bepaalde routes veel vaker gereden worden. Door deze routes van tevoren te bekijken, weet je wat je kunt verwachten en kun je je mentaal voorbereiden op lastige verkeerssituaties.
Sinds maart 2025 is het gebruik van het navigatiesysteem verplicht geworden tijdens het praktijkexamen. Dit was vroeger optioneel, maar nu moet elke kandidaat een zelfstandige rit rijden met navigatie.
Het kennen van de omgeving helpt enorm wanneer je moet navigeren. Je bent minder afgeleid door het zoeken naar de juiste weg en kunt je volledig concentreren op veilig rijden.
Uit onderzoek blijkt dat slagingspercentages enorm verschillen per stad. In Limburg slaagt gemiddeld 61,2% van de kandidaten, terwijl in Zuid-Holland maar 44,9% slaagt. Deze verschillen komen onder andere door verschillende verkeerssituaties en examenroutes per regio.
Door de routes in jouw examengebied goed te bestuderen, bereid je je voor op de specifieke uitdagingen van die locatie.
Examinatoren gebruiken dezelfde routes om consistentie in hun beoordeling te houden. Ze moeten bepaalde verkeerssituaties terugzien. Door deze situaties van tevoren te bekijken, weet je waar extra aandacht nodig is.
Het grote verschil met vroeger
Waar voorheen tips golden als blijf rustig, slaap goed de dag van tevoren, kun je nu voor de voorbereiding op het praktijkexamen ook echt aan de slag met het rijden en bekijken van examenroutes.
In 2025 is het praktijkexamen intensiever en gestandaardiseerder geworden. Examenroutes bekijken is niet meer luxe, maar gewoon slimme voorbereiding.